Personen en organisaties waarmee ik heb gesproken of samengewerkt, in willekeurige volgorde

 

Pierre Heijboer: journalist Het Parool en later de Volkskrant, en schrijver van het boek Doemvlucht 

Met Pierre heb ik op zijn initiatief in 1999 of 2000, dus na de parlementaire enquête,  3 uur lang gesproken.

Hij sprak bij het Bureau Vooronderzoek Ongevallen en Incidenten na het bestuderen van alle ladingdocumenten woorden die bij de onderzoekers zijn bijgebleven. Hij meldde namelijk dat hij 'een doodzonde had begaan': bij een uitgebreide bestudering van alle documenten kort na de parlementaire enquête had hij geen nieuwe of verontrustende zaken in het ICAO Annex 13 dossier over de lading kunnen vinden.

 

Noam Pinchas: Israëlische regisseur en documentairemaker 

Noam heeft mij geïnterviewd in 2021 voor de documentaire Murky Skies, die in 2023 in drie delen door de VPRO op de Nederlandse televisie werd uitgezonden. Ik was het oneens met de beeldvorming die Noam Pinchas schetste met betrekking tot het verarmde uranium en de framing van een gif-doofpot cover-up affaire.

Ik heb ca. twee jaar mijn best gedaan om Noam van feitelijk correcte informatie te voorzien. Na het interview, maar voor het uitzenden van de documentaireserie, zag ik dat het mis was toen ik ontdekte dat de financiers van de documentaire zelfs al voor mijn interview bepaald hadden dat de documentaire moest gaan over 'corruptie', een in hun woorden 'mini-Tsjernobil', en 'een overheid die wegkeek'.

 

Anne Boer: journalist van regionale krant De Stentor en Algemeen Dagblad 

Met Anne heb ik drie maal een gesprek gehad voor artikelen in De Stentor en in het AD in 2022 resp. 2024.

 

Els van Driel: regisseur en documentairemaker KRO-NCRV 

Els interviewde me voor de documentaire Rampvlucht (2022). De gepensioneerde Ministers van Verkeer en Waterstaat Annemarie Jorritsma en Hanja Maij-Weggen alsmede vooronderzoeker van de RLD heer Wolleswinkel wilden om verschillende redenen geen bijdrage leveren aan de documentaire, zo bleek later uit de aftiteling. Omdat verder niemand van de RLD beschikbaar was of bereid wederhoor te geven, nodigde men mij uit. 

De documentaire sloot af met de vermelding dat de geheime archieven nog tot ca. het jaar 2070 verborgen moesten blijven. Dit gaf vanzelfsprekend extra voeding aan het beeld dat de overheid 'alles' verborgen wilde houden, zoals Vincent Dekker later in Flugforensik episode 22 van 12 april 2024 zou stellen.

In werkelijkheid zijn alle voortgangsrapportages en verslagen aan ministers, de Tweede Kamer, de vaste kamercommissies, videorapportages en Airplane Operating Manuals, brieven aan H.J. van de Belt en de Werkgroep Vliegverkeer Bijlmermeer, en parlementaire enquête-verslagen, -verhoren en -bewijsvoering altijd al openbaar geweest.

Zonder verkeerde of kafkaëske intenties zijn die documenten destijds aan het EL AL 1862 ICAO Annex 13-dossier toegevoegd om er één gebundeld dossier van te maken.

Dat dossier is altijd blijven bestaan en gelukkig niet weggegooid door toedoen van verkeersminister Eurlings.

Met Els van Driel heb ik af en toe nog e-mail contact gehad.

  

Thirsa van Lier: Online Content Specialist bij KRO-NCRV 

Thirsa interviewde mij in 2022 voor de website van de KRO-NCRV over de documentaire Rampvlucht.

 

Joost Oranje: Chef onderzoeksjournalistiek Nieuwsuur(NTR/NOS) & NOS Nieuws 

Met Joost Oranje heb ik van gedachten gewisseld over het EL AL-ongeval. Hij werd voor de documentaire Rampvlucht (2022) ook geïnterviewd.

Zijn bijzondere interesse ging uit naar de cockpit voice recorder, de lading en de bijzondere positie van EL AL op Schiphol. Van november 2022 tot heden hebben we contact gehouden.

Ik heb een interview met de heer Frans Erhart gedaan in september 2023, om meer te weten te komen over de cockpit voice recorder en Joost de opname toegezonden. We hebben daar kort over gecorrespondeerd.

 

Prof. dr. Beatrice de Graaf: hoogleraar Universiteit Utrecht 

Het contact met Beatrice de Graaf is op mijn initiatief ontstaan om mijn ongenoegen te uiten over de in mijn ogen sterk tekortschietende documentaire Rampvlucht van de KRO-NCRV in oktober 2022. Uiteindelijk is uit de correspondentie een aanbeveling ontstaan om het Historisch Nieuwsblad eens naar de complottheorieën en het opnieuw uitgebrachte boek Going Down Going Down (2022) van Vincent Dekker te laten kijken. Beatrice vertrouwde op mijn analyse van de gebeurtenissen en de feiten die ik daarbij naar voren bracht.

 

Prof. dr. Lotte Jensen: hoogleraar Nederlandse taal en cultuur, Faculteit der Letteren, Radboud Universiteit Nijmegen, auteur van het boek Rampen: Een nieuwe geschiedenis van Nederland (o.a. de vliegramp in de Bijlmermeer)

‘U heeft een mooi archief op uw website beschikbaar gesteld’.

 

Drs. Bart de Koning: zelfstandig onderzoeksjournalist van o.a. Follow the Money, het Historisch Nieuwsblad en Maarten 

Bart bezocht mij in september 2023 voor het schrijven van een artikel in het Historisch Nieuwsblad. Tijdens de periode van het schrijven heb ik hem veel informatie en analyses gestuurd en hadden we met enige regelmaat contact via e-mail en WhatsApp.

 

Drs. Bas Kromhout: historicus en hoofdredacteur Historisch Nieuwsblad 

Bas was geïnteresseerd in een artikel in het Historisch Nieuwsblad over complottheorieën met betrekking tot de vliegramp in de Bijlmermeer. Hij bood een artikel aan met hoor en wederhoor dat de complottheorieën zorgvuldig zou weerleggen. Hier ben ik in augustus 2023 op ingegaan.

 

Ir. Heert Tigchelaar: ten tijde van het ongeval senior engineering test pilot van de Rijksluchtvaartdienst

Heert Tigchelaar was lid van de operationele subgroep van het onderzoeksteam en heeft uitgebreid bijgedragen aan de analyse van de DFDR-gegevens om vast te stellen waarom het vliegtuig na het eraf vallen van de motoren nog acht minuten heeft gevlogen, maar uiteindelijk toch neergestort is. De operationele subgroep bepaalde uiteindelijk na ongeveer negen maanden op welke wijze het vliegtuig de controle boven de Bijlmermeer had verloren. Dit is vastgelegd in het rapport van vooronderzoek, dat door de Raad voor de Luchtvaart (RvdL) is gebruikt bij het opstellen van het definitieve ongevallenrapport.

 

Tijdens zijn werkzame tijd bij de RLD was hij belast met de luchtwaardigheidskeuring van vliegtuigen die op het Nederlandse register werden ingeschreven. Dit betekende dat hij ook testvluchten uitvoerde. Hij nam deel aan de certificering van onder andere de Fokker F70/F100 en F50/F60 vliegtuigen in de jaren 90 van de vorige eeuw door de Rijksluchtvaartdienst ter verkrijging van het Nederlandse en Internationale Type Certificaat. Over de certificatieactiviteiten is een documentaire gemaakt (zie onder hoofdstuk RLD certificatie van de Fokker 100, deel I t/m 3 op Youtube).

Ook was hij betrokken bij de Boeing 747-400 certificatie namens de Engelse, Duitse, Franse en Nederlandse luchtvaartautoriteiten als testvlieger in het flight test team.

Hij nam deel aan de Human Factor studie groepen met de Amerikaanse en Europese luchtvaartautoriteiten.

Heert onderhield zijn vliegvaardigheid als piloot op tal van vliegtuigen, waaronder de DC-8, de DC-10, Airbus 310 en alle typen Fokker-vliegtuigen (F28, F100, F50).

Met Heert Tigchelaar kreeg ik weer contact na de documentaire Rampvlucht. We startten eind 2022 een e-mailwisseling en werkten gezamenlijk aan een review van het boek van Vincent Dekker Going Down Going Down. We stelden vast dat de beschrijving van het ongeval in dit boek niet correct was, en besloten daar samen iets aan te doen.

Heert Tigchelaar beschikte nog over veel informatie, bijvoorbeeld zijn persoonlijke aantekeningen van zijn vluchten in de speciaal daarvoor geconfigureerde Mcab simulator bij Boeing in Seattle. In deze vluchtnabootser is het vliegtuiggedrag gesimuleerd met alle schade, nadat de twee motoren eraf waren gevallen. Dit ondersteunde de uiteindelijke conclusie van de Raad voor de Luchtvaart: 'This subsequently left the flight crew with very limited control of the airplane. Because of the marginal controllability a safe landing became highly improbable, if not virtually impossible'.

Dit citaat  is de laatste alinea van het hoofdstuk 3.2 Probable Causes op p. 46 van het eindrapport van de Raad voor de Luchtvaart.

 

Benno Baksteen: gepensioneerd gezagvoerder van de KLM en ten tijde van het ongeval voorzitter Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers 

Na de documentaire Rampvlucht in 2022 startte ik een e-mailwisseling met Benno Baksteen. Hij had vertrouwen in mijn analyse van zaken. Uiteindelijk werkte hij mee aan het artikel van het Historisch Nieuwsblad over de vliegramp in de Bijlmermeer.

 

Drs. Maud van de Reijt: historicus, onderzoeksjournalist voor het tv-programma Medialogica van omroep Human 

In 2023 en 2024 heb ik regelmatig contact gehad met Maud, en midden '23 bezocht ze me voor een interview. Ze maakte een plan om een documentaire te maken voor het programma Medialogica over de beeldvorming in de media en de werkelijkheid. Uiteindelijk bleek er in de redactie te weinig steun te zijn, en het plan voor een documentaire belandde in de ijskast. Medialogica zocht aanvankelijk samenwerking met het Historisch Nieuwsblad om de lasten te delen, echter deze voorgenomen samenwerking kwam niet van de grond. Mede om die reden werd het artikel in het Historisch Nieuwsblad uitgebreider.

 

Ir. H.N. Wolleswinkel: vooronderzoeker van de Raad voor de Luchtvaart (overleden oktober 2023)

Op verzoek van Medialogica probeerde ik in contact te komen met de heer Wolleswinkel. Dat lukte uiteindelijk via zijn zoon Rob. We hadden een korte e-mailwisseling. Wolleswinkel sr. heeft mijn analyses in de maanden voor zijn overlijden nog kunnen bekijken, en was bereid om een interview te geven, echter zijn gezondheid verslechterde en hij overleed in oktober 2023.

Door de gesprekken die Wolleswinkel sr. met zijn zoon Rob had heb ik goede terugkoppeling gekregen en heeft Wolleswinkel sr. een aantal inzichten via zijn zoon met mij kunnen delen.

 

Ir. Rob Wolleswinkel, zoon van de heer H.N. Wolleswinkel 

Rob Wolleswinkel heeft nog uitgebreid over de vliegramp en het ongevallenonderzoek met zijn vader kunnen spreken voordat zijn vader overleed in oktober 2023.

De familie Wolleswinkel heeft het persoonlijke dossier aan mij beschikbaar gesteld ten behoeve van een publicatie in het Historisch Nieuwsblad.

 

Dr. Peter Vasterman: mediasocioloog, docent massacommunicatie School voor Journalistiek Utrecht  van 1979 tot 2004, van 2004 tot aan zijn pensioen in 2017 (assistent professor) bij de Master Journalistiek van UvA Mediastudies. Website: www.vasterman.nl 

In de zomer van 2022 las ik het proefschrift Mediahype, 'Ziek van de ramp of van het nieuws over de ramp' van Peter Vasterman. Dit boek gaf nieuwe inzichten en met mijn achtergrond kon ik de beschreven materie goed plaatsen. Na de documentaire Rampvlucht startte een e-mailwisseling, en we communiceerden over de vraag hoe het mogelijk was dat de KRO-NCRV zo’n eenzijdig beeld had weten te creëren over de vliegramp in de Bijlmermeer. Het bleek dat veel betrokken Bijlmerbewoners bij de vliegramp dit proefschrift eveneens niet kenden.

 

Frans Erhart: luchtvaartongevallenonderzoeker van BVOI (RLD) 

Na meer dan anderhalf jaar zoeken vond ik Frans Erhart via zijn zoon terug. In september 2023 bezocht ik hem en wisselden we wetenswaardigheden en bijzonderheden uit over het onderzoek naar de vliegramp.

Frans werd in 1999 ook opgeroepen om te getuigen in de parlementaire enquête. Zijn specialisaties lagen onder andere in munitie en daarnaast had hij een goed overzicht over de vrachtdocumenten. Hij was regelmatig bij de National Transportation Safety Board (NTSB) in Washington om de zwarte dozen van vliegtuigen na ongevallen uit te lezen.

Hij gaf aan dat er in het verhaal dat de cockpit voice recorder gestolen was, een kern van waarheid zou kunnen zitten omdat hij een aantal indicaties uit ooggetuigenverklaringen en gesprekken tijdens het ongevallenonderzoek had verkregen.

Hij heeft in het kantoor van Bureau Vooronderzoek Ongevallen en Incidenten in Hoofddorp Kamerleden en journalisten ontvangen en hen een volledig inzicht gegeven in de vrachtdocumentatie van de El AL-Boeing 747.

Van het gesprek met Frans is een verslag op deze website geplaatst.

 

Henk J. van de Belt: voorzitter Comité Herdenking Vliegramp Bijlmermeer

Het contact met Henk van de Belt ontstond omdat hij een belangrijke rol speelt in de Bijlmermeer sinds 4 oktober 1992, toen hij de Boeing 747 zag neerstorten vlakbij zijn huis.

Hij ontplooide veel activiteiten en was medeoprichter van de Werkgroep Vliegverkeer Bijlmermeer (november 1992). Daarnaast is hij voorzitter van het Comité Herdenking Vliegramp Bijlmermeer. 

Een volledige beschrijving van zijn activiteiten en onderscheidingen is te vinden op Linkedin: (5) Henk J Van de Belt | LinkedIn.

We hebben elkaar in maart 2024 in de Bijlmermeer ontmoet en hebben wetenswaardigheden en ervaringen over de vliegramp uitgewisseld.

We kwamen tot de conclusie dat we elkaar eigenlijk 30 jaar geleden hadden willen ontmoeten, omdat we elkaar dan veel hadden kunnen uitleggen en ook veel wederzijds begrip voor elkaars problemen hadden kunnen kweken.

 

Lony Wesseling: secretaris  Werkgroep Vliegverkeer Bijlmermeer

In de zomer van 2023 nam ik contact op met mevrouw Wesseling. Ik heb haar bezocht en we hebben uitgebreid over de vliegramp in de Bijlmermeer en het ongevallenonderzoek gepraat. 

De conclusie aan het eind van het gesprek was dat er wel meer duidelijkheid gekomen was, maar dat de beeldvorming van de vliegramp in de Bijlmermeer niet meer teruggedraaid kan worden, daarvoor is er te veel gebeurd.

 

Advies College Overheid en Informatiehuishouding 

Op eigen initiatief heb ik contact gelegd met het ACOI, en  werd ik uitgenodigd voor een interview. Daar heb ik twee uur gesproken met de senior jurist Erik Kraai en de secretaris-directeur Lydia Bremmer. Tevens werd ik uitgenodigd de presentatie van hun advies in de Bijlmermeer op 19 april 2024 bij te wonen.

Op deze presentatiebijeenkomst sprak ik uit dat de Bijlmerbewoners, indien gewenst, altijd een beroep op mij mogen doen voor vragen die nog leven op het gebied van het ongevallenonderzoek.

 

Noord-Hollands Dagblad, Leids Dagblad, Gooi- en Eemlander 

Naar aanleiding van een artikel in de kerstbijlage 2022 over de dramaserie Rampvlucht en de documentaire Rampvlucht, waarin Vincent Dekker zich uitlaat over 'keiharde fraude door de overheid' en het 'belazeren door de RLD' en het feit dat er 'niets door de luchtvaartsector geleerd is', vroeg ik om wederhoor. De hoofdredacteur van Mediahuis stemde daarin toe en een bescheiden artikel met mijn wederhoor werd geplaatst. Ik deed daarin een oproep om afgewaaide verhalen te weerspreken en te weerleggen. Hierop ontvingen de krant noch ikzelf reacties.

 

Benjamin Denes en Andreas Spaeth van het Duitse medium Flugforensik 

Benjamin Denes is een ervaren journalist en manager van de EMS, de Electronic Media School in Potzdam, Duitsland. Andreas Spaeth is een Duitse luchtvaartjournalist met wereldwijd goede contacten.

Het Duitse medium Flugforensik maakt kwalitatief goede podcasts over luchtvaartongevallen. Er is ruimte voor hoor en wederhoor en men gaat niet mee in speculaties en complottheorieën.

In maart 2024 werd ik geïnterviewd voor de podcast 'Absturz ins Hochhaus' - episode 22, over de vliegramp in de Bijlmer.  De podcast werd uitgezonden op 12 april 2024. Er is op de website een speciaal hoofdstuk opgenomen.

 

Tweede Kamerleden Omtzigt, Leijten en Ceder 

Naar aanleiding van discussies over de openbaarheid van het ICAO Annex 13-ongevallendossier, legde ik contact met genoemde Kamerleden om mijn hulp en dossierkennis aan te bieden.

Er werd op gezinspeeld dat er nog steeds veel informatie onterecht verborgen wordt gehouden, terwijl eigenlijk iedereen die het dossier goed kent, weet dat het al zo vaak door Kamerleden,  journalisten en onderzoekers tijdens de parlementaire enquête gecontroleerd is, dat het niet reëel is te verwachten dat er nog nieuwigheden uit het dossier komen. Nederland heeft als ondertekenaar van het Luchtvaartverdrag van Chicago de verplichting om bepaalde informatie op te slaan en alleen vrij te geven wanneer dat werkelijk nodig is.

Van geen van de Kamerleden kreeg ik een reactie.

 

Drs. Wendelmoet Boersema: hoofdredacteur Trouw 

Trouw plaatste op 19 april 2024 een artikel over het ACOI-advies, waarin gesteld werd dat de oorzaak van de vliegramp niet duidelijk is, dat het niet bekend is waar de DFDR-data gebleven zijn, en dat niet duidelijk is hoe het vliegtuig in de Bijlmermeer heeft kunnen neerstorten. Antwoorden die 'nooit gegeven zouden zijn', terwijl ze 30 jaar geleden reeds zijn gepubliceerd en door de parlementaire enquête in 1999 nog eens zijn bevestigd.

Een verzoek tot wederhoor werd door mevrouw Boersema beleefd afgewezen. Zij vroeg mij nog wel haar op de hoogte te houden van een eventueel op handen zijnde publicatie later dit jaar. Onder het kopje 'Tegengas' op deze website vindt u meer informatie.

 

Bruno Klaare: gepensioneerd hoofd vliegzaken Rijksluchtvaartdienst, ervaren B747-gezagvoerder bij een buitenlandse luchtvaartmaatschappij, lid van de operationele subgroep van het onderzoeksteam

Bruno Klaare vloog de Mcab engineering simulator bij Boeing in Seattle in 1993 om het punt van de 'loss of control' van de EL AL-Boeing exact te bepalen. Hij stelde vast dat er een manier was om het punt van de 'loss of control' uit te stellen, namelijk door onmiddellijk het gas op de motoren 1 en 2 volledig terug te nemen, de vleugels horizontaal te brengen en het vliegtuig weer snelheid te laten krijgen. Hierbij dient men zich te realiseren dat mogelijk de vliegtuigbesturing onder controle zou kunnen komen, maar dat door de stuwkracht reductie het vliegtuig harder zou zijn gaan dalen en uiteindelijk toch zou neerstorten. 

 

Ing. Th.H. de Groot: gepensioneerd RLD expert electrical systems, cockpit voice recorder en flight data recorder 

Dick de Groot is een ex-collega van de Rijksluchtvaartdienst en onderzoeker van de vliegramp. Hij vloog op 7 oktober met de DFDR naar Accident Investigation Branch ( AAIB is de Engelse onderzoeksraad) in Engeland om de DFDR te laten uitlezen. Toen dat niet goed genoeg lukte, vloog hij naar de National Transport Safety Board (NTSB) in Washington, waar hij uiteindelijk zes weken zou verblijven. 

 

Herry Klumper: gepensioneerd RLD expert 

Herry heeft de dataverbinding tussen de NTSB in Washington en Hoofddorp opgezet. 's Nachts werden de data van de DFDR via een telefoonlijn naar Hoofddorp gezonden. Gedurende een periode van zes weken bestudeerden we elke morgen de nieuw beschikbaar gekomen data en grafieken. Hij verrichte ook de volgende taken: de verificatie van het radiotelefonie transcript van de verkeersleiding, het onderzoek naar en de beschrijving van de handelingen van de verkeersleiders, de coördinatie van de NLR vluchtroute reconstructie en cockpit animatie op basis van de DFDR-data en het contact en informatie-uitwisseling met de Werkgroep Vliegverkeer Bijlmermeer (WVB).

 

Dr. Theo van den Doel: oud lid Tweede Kamer en destijds lid van de parlementaire enquête commissie Bijlmerramp 1998-1999

 

Ir. Joris Melkert: luchtvaartdeskundige van de Technische Universiteit Delft

Joris heeft zich bereid verklaard om als onafhankelijk deskundige eventuele vragen van journalisten te beantwoorden. 

 

Vincent Dekker: schrijver van het boek Going Down, Going Down, gepensioneerd journalist dagblad Trouw

Bij de opnamen van interviews voor de documentaire Rampvlucht op 5 september 2022 in de Bijlmermeer ontmoette ik Vincent voor het eerst. We schudden elkaar de hand en ik stelde voor om eens te praten, maar tot een gesprek kwam het echter nooit.

In maart 2024 gaf ik Vincent aan te beschikken over DFDR-data uit de lezing van de Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart die hij zou kunnen gebruiken. Hij reageerde aanvankelijk positief en we hadden een korte e-mailwisseling, maar ook dit leidde niet tot een verdere toenadering. 

 

Prof. Alex Wellerstein: historicus in nucleaire technologie en wapenontwikkeling Stevens Institute of Technology, New Jersey

Alex Wellerstein is expert op het gebied van nucleaire wapenontwikkeling in Israël. We mailden elkaar over ladingsaspecten van de EL AL-Boeing. Hij sloot vervoer van nucleair materiaal vrijwel uit. 

 

Ing. Harry Horlings: experimental Flight Test Engineer en eigenaar van het bureau Avioconsult 

Met Harry Horlings heb ik kort gesproken tijdens de presentatie van het ACOI-rapport en daarna volgden nog een aantal e-mails. Ik heb hem een gesprek aangeboden over het El AL-ongevallenonderzoek. De heer Horlings gaf aan hiervoor geen belangstelling te hebben.

 

Patrick Huber: Oostenrijks journalist, redacteur, fotograaf en auteur van het boek Todesflug El AL 1862, expert en aanspreekpartner voor de Oostenrijkse en Duitse media in luchtvaartaangelegenheden

Patrick Huber heb ik toestemming gevraagd te mogen verwijzen naar zijn boek over de vliegramp in de Bijlmer. Hij heeft een uitgebreid journalistiek netwerk. Zie onder andere www.der-rasende-reporter.info.

 

Elmer Hoogland: Univeristeit van Amsterdam, Room for discussion

Elmer werkt aan een Youtube video-productie die het thema 'spannend verhaal versus het werkelijke verhaal' beeldend uiteen zal zetten. Elmer zal enkele maanden voor zijn video nodig hebben.

 

Harro Ranter: Director Aviation Safety Network

Aviation Safety Network ondersteunde met statistische informatie (www.aviation-safety-net.org en asn.flihhtsafety.org)

 

Dr. Menno van Duin: Lector crisisbeheersing Nederlands Instituut voor Publieke Veiligheid

Met Menno van Duin had ik een korte communicatie naar aanleiding van zijn blog over de ervaringen bij onderzoek naar de vliegramp in de Bijlmermeer. (Blog: Ervaringen bij onderzoek van de Bijlmerramp 30 september 2022, Menno van Duin).

 

Drs. Mariken Smit: sociologe en Chef nieuwsdienst dagblad Trouw

Aan dagblad Trouw bood ik in augustus 2024 een gesprek met voorinzage in de informatie op de website aan. Hiervoor bleek geen interesse te bestaan.

 

Paul P.M. van de Ven: SEP, MCC, TRC 777/787 instructor @ KLM Flight Academy; Captain TRI/TRE B777/B787 SFI B737; EASA Flight Inspector FSTD; FSTD SME Sim International

Met Paul, zelf ooit B747-400 gezagvoerder, sprak ik over de vraag hoe heden ten dage de bemanningen van 4-motorige vliegtuigen op een 2 motoren uit situatie worden getraind. Hij beschikt over een schat aan ervaring en is deskundig op alle gebieden die met de vluchtuitvoering, training en kwalificatie van cockpitbemanningen te maken heeft. Ik legde hem de vraag voor of de bemanning van EL AL 1862 nog veilig had kunnen landen als er een VMC(A)n-2 in het Airplane Flight Manual vermeld zou zijn geweest.

 

Jules Rijssen: verzamelnetwerker, Imagine IC, erfgoed up to date

Met Jules had ik kort contact op de bijeenkomst op 19 april 2024 over het Advies van het College Openbaarheid en Informatiehuishouding (www.imagineic).

 

ir. D.J. de Vries: oud-klasgenoot en Coördinerend adviseur watermanagement bij Rijkswaterstaat

Hans is een persoonlijke vriend die ik meer dan 50 jaar ken en die zich betrokken toonde bij mijn Bijlmermeer-vliegramp-na 32 jaar-project. Hij is zeer nuchter, feitengedreven en kan goed terugkoppeling geven. Hij vergezelde me bij een afspraak met de voorzitter van het Comité Herdenking Vliegramp, Henk van de belt, in de Bijlmermeer in maart 2024.

 

Jany van Leeuwaarde: Comité Herdenking Vliegramp Bijlmermeer

 

Otto Ruff: dominee, Stichting Nabij van het Comité Herdenking Vliegramp Bijlmermeer

 

The Black Archives: Bijlmerplein 140, 1102 DB Amsterdam

Ik bezocht op 5 oktober 2024 een boekbespreking van het boek Going Down Going Down door de TBA Bijlmer boekclub.

 

Monique Frei: mijn echtgenote

Monique heeft gedurende drie jaar - vanaf het moment in 2021 dat ik werd benaderd voor de documentaire van Noam Pinchas - alle verhalen over de vliegramp in de Bijlmermeer aangehoord en heeft terugkoppeling gegeven. Ze heeft me geholpen met het taalgebruik en taalcorrectie op deze website.