Tijdens het ongevallenonderzoek, uitgevoerd volgens ICAO Annex 13, is er nooit sprake geweest van enige bemoeienis van geheime diensten. Alle deelnemers aan dat onderzoek waren experts en deskundigen of afgevaardigden van regeringen en overheidsinstanties.

De hoofdoorzaak van het luchtvaartongeval was het technische falen van de motorophanging van de Boeing 747. Er waren geen aanwijzingen voor terrorisme of een aanslag: voor het onderzoek naar een aanslag werd het Nederlandse Gerechtelijk Laboratorium ingeschakeld bij het wrakstukonderzoek in hangar 8.

De parlementaire enquête deed in 1999 opnieuw onderzoek, en concludeerde dat de geheime diensten van de staat Israel, de Mossad, geen enkele rol hebben gespeeld.

Elke publicatie of bewering die tussen 1992 en 1999 of daarna gedaan is buiten de officiële verklaringen, berust op speculatie.

Trouw journalist Vincent Dekker was in 1992 tamelijk paranoide over een rol van de Mossad, en ook politicus Van Gijzel speculeerde erop los: enig bewijs heeft men nooit gepresenteerd. Dekker en Van Gijzel konden in 1992-1993 de feiten niet meer van fictie onderscheiden. Dat kunnen ze in 2025 nog steeds niet.

 

(Complot)theorieën | ongevallenonderzoek EL AL 1862

VVOJ / NVJ | ongevallenonderzoek EL AL 1862