Hieronder vindt u een aantal foto's uit mijn privéarchief.
Bovenstaande foto is in Nederland nauwelijks bekend. In dit geval brak een motor af, nam de buitenste motor gelukkig niet mee, maar beschadigde wel ernstig de voorrand van de vleugel. Theoretisch had de motor in dit geval (overbelasting) naar beneden moeten vallen of zonder schade van het vliegtuig moeten separeren. Evergreen International Airlines, vrachtvliegtuig, Anchorage, 31 maart 1993. De oorzaak was overbelasting tijdens turbulentie.
Een foto van EL AL 1862 door de wolken. Er zijn strepen van geloosde brandstof te zien en als u nauwgezet kijkt zijn de motoren aan de rechtervleugel niet meer te zien (de foto is niet van mijzelf, maar speelde in het ongevallenonderzoek wel een belangrijke rol, is ook door documentaire maker Noam Pinchas gebruikt, en door de parlementaire enquête commissie in haar eindrapport 'Beladen vlucht').
Het serienummer plaatje van motor nummer 3.
Motor nummer 3 in hangar 8.
Motor nummer 4, hangar 8.
Hieronder een fuse-pin (breekbout) van de laatste generatie, die ik bijna 32 jaar bewaard heb. Ik kreeg hem van het KLM-laboratorium, dat een aantal afgekeurde fuse-pins had bewaard. Daar liet ik de fuse-pins van de motoren die niet afgebroken waren testen, om te onderzoeken of ze aan de specificaties voldeden.
Hieronder de spinner van motor nummer 3. Het is duidelijk te zien dat hij rondgedraaid heeft en er verf op zit. De verf kwam overeen met de indrukken op de inlaat van motor nummer 4 en de deuk die motor 3 had veroorzaakt.
Hangar 8 in de eindfase in 1992.
Hieronder enkele foto's van de opnamen voor Murky Skies, de ACOI-bijeenkomst op 19 april 2024 in Amsterdam Zuid-Oost en wat losse foto's.