In de zomer van 2023 werd ik geïnterviewd door onderzoeksjournalist Bart de Koning. Hij was door het Historisch Nieuwsblad benaderd om een artikel te schrijven over de vliegramp in de Bijlmermeer en de nog altijd rondgaande complottheorieën.

Ter onderbouwing van een zorgvuldig en feitengetrouw artikel in het HN zocht ik contact met diverse inmiddels gepensioneerde leden van het onderzoeksteam van destijds. Vooral toenmalig testvlieger Heert Tigchelaar heeft de nodige inspanning geleverd door zijn omvangrijke persoonlijke archief te bestuderen. Frans Erhart, onderzoeker van BVOI in 1992, die ik na 1.5 jaar speurwerk vond, was bereid tot een interview. Boeing 747-gezagvoerder en Hoofd Vliegzaken van de Rijksluchtvaartdienst in 1992 Bruno Klaare deelde zijn ervaring met het vliegen van de Mcab-simulator bij Boeing in Seattle in 1993. Heert Tigchelaar en Bruno Klaare vlogen, naast Boeing testpiloten en anderen van de operationele subgroep,  onafhankelijk van elkaar de sessies om het 'loss of control' punt in de simulator exact te kunnen bepalen en vergeleken hun resultaten en ervaringen.

Er ontstond zelfs contact met Henk Wolleswinkel die zich bereid verklaarde om onderzoeksjournalisten van Medialogica of het Historisch Nieuwsblad te woord te staan. Helaas overleed Henk Wolleswinkel in oktober 2023. Hij heeft in de maanden voor zijn overlijden nog wel uitgebreid met zijn zoon Rob Wolleswinkel over het ongeval kunnen praten en zo ontving ik indirect, via de zoon, waardevolle informatie. Na het overlijden van de heer Wolleswinkel, stelden de nabestaanden zijn persoonlijke archief ter beschikking met de vraag of die aan het Nationaal Archief overgedragen konden worden. Ik kreeg toestemming om de documenten te gebruiken voor een artikel van het Historisch Nieuwsblad.

Medialogica zou aanvankelijk samenwerken met het Historisch Nieuwsblad, maar gaf bij nader inzien toch aan het onderwerp 'in de ijskast te zetten'.

Van Dick de Groot (lid van het ongevallenonderzoeksteam, expert DFDR en electrical systems) en Herry Klumper (Flight Data reconstructie, ATC) kreeg ik ook waardevolle informatie.

Het is mijn hoop dat een artikel in het Historisch Nieuwsblad zal bijdragen aan een beter begrip van de vliegramp in de Bijlmermeer, en aan een betere verwerking ervan door degenen die er het hardst door getroffen zijn: de Bijlmerbewoners. Daarnaast hoop ik dat een aantal complottheorieën nu definitief tot het verleden zullen behoren.

Graag wil ik prof.dr. Beatrice de Graaf bedanken dat zij mij bij het Historisch Nieuwsblad heeft aanbevolen om de feiten waarheidsgetrouw vast te leggen en de complottheorieën onafhankelijk te laten onderzoeken. 

Pogingen in het verleden om antwoorden te geven op de vele na 30 jaar nog bestaande vragen resulteerden in problemen of weerstand. Onderzoeker Frans Erhart heeft een poging gedaan om een boek te schrijven, maar kreeg geen toegang meer tot de dossiers, en ikzelf benaderde na het project Rampvlucht een gerenommeerde uitgever (Spectrum), die van mening was dat er geen belangstelling bestond voor boeken over het EL AL-ongeval. 

Het artikel in het Historisch Nieuwsblad is op 13 september 2024 verschenen.