Het openbare eindrapport van de Raad voor de Luchtvaart (14-02-1994) is een in het Engels door luchtvaartprofessionals geschreven rapport, bedoeld voor professionals. Eigenlijk had men in 1994 de moeite moeten nemen om dat rapport ook in begrijpelijke taal beschikbaar te maken, bij voorkeur in het Nederlands.
De onderstaande rapporten zijn geschreven door de Amerikaanse onafhankelijke transport ongevallen raad, de NTSB, die nauw betrokken was bij het ongevallenonderzoek in Nederland. Er staat veel waardevolle informatie in.
De Amerikaanse luchtvaartautoriteit, de Federal Aviation Administration, heeft de belangrijkste luchtvaartongevallen en de daaruit geleerde lessen verwerkt in een training: de geleerde lessen. Het EL Al-ongeval neemt daarin nog steeds een belangrijke plaats in.
De onderstaande presentatie over 'engine separations' is gemaakt voor training van powerplant installation experts die 2-jaarlijks door de European Union Aviation Safety Agency werd georganiseerd. Een powerplant installation expert is gespecialiseerd in de integratie van de motoren in het vliegtuigontwerp, en is ook een specialist op het gebied van brandstofsystemen.
Er is in enkele media de suggestie gewekt dat de Boeing van EL AL op het IJsselmeer had kunnen landen. Hieronder vindt u meer informatie: in een aantal rapporten en artikelen wordt informatie gegeven over landingen op water van grote transportvliegtuigen (gecertificeerd volgens FAR 25 of EASA CS 25). Het komt erop neer dat een waterlanding met een sterk beschadigde Boeing 747 nagenoeg geen kans van slagen heeft. Dit wordt duidelijk door het lezen en bekijken van de onderstaande informatie. Van de elf waterlandingen ging in alle elf gevallen de constructie verloren (Hull loss) en werd er slechts één landing als een ditching (noodlanding op het water) aangemerkt.
Een discussie over percentages vliegtuigen die veilig op het water zijn geland heeft met betrekking tot dit ongeval weinig zin, omdat de EL AL-Boeing zodanig beschadigd was dat het beneden een snelheid van ca 255 knopen (VMC(A) n-2 niet meer bestuurbaar was en bij een landingspoging op water of op land sowieso zou zijn gecrasht.
Documenten van de National Transport Safety Board vind u onder het hoofdstuk NTSB.
Informatie over vliegtuigen die motoren hebben verloren, en hoe men hier bij het certificeren van nieuwe vliegtuigen mee om zou moeten gaan.