Het openbare eindrapport van de Raad voor de Luchtvaart (14-02-1994) is een in het Engels door luchtvaartprofessionals geschreven rapport, bedoeld voor professionals. Eigenlijk had men in 1994 de moeite moeten nemen om dat rapport ook in begrijpelijke taal beschikbaar te maken, bij voorkeur in het Nederlands.

19921004 2 B 742 4 X AXG Accident Report
PDF – 4,0 MB 58 downloads

De onderstaande rapporten zijn geschreven door de Amerikaanse onafhankelijke transport ongevallen raad, de NTSB, die nauw betrokken was bij het ongevallenonderzoek in Nederland. Er staat veel waardevolle informatie in.

NTSB Safety Recommendation A 94 9 10
PDF – 384,0 KB 38 downloads
NTSB Safety Recommendation A 92 114 117
PDF – 500,3 KB 36 downloads

De Amerikaanse luchtvaartautoriteit, de Federal Aviation Administration, heeft de belangrijkste luchtvaartongevallen en de daaruit geleerde lessen verwerkt in een training: de geleerde lessen. Het EL Al-ongeval neemt daarin nog steeds een belangrijke plaats in.

De onderstaande presentatie over 'engine separations' is gemaakt voor training van powerplant installation experts die 2-jaarlijks door de European Union Aviation Safety Agency werd georganiseerd. Een powerplant installation expert is gespecialiseerd in de integratie van de motoren in het vliegtuigontwerp, en is ook een specialist op het gebied van brandstofsystemen.

HPR engine separation from the aircraft
PowerPoint – 5,5 MB 39 downloads

Er is in enkele media de suggestie gewekt dat de Boeing van EL AL op het IJsselmeer had kunnen landen. Hieronder vindt u meer informatie: in een  aantal rapporten en artikelen wordt informatie gegeven over landingen op water van grote transportvliegtuigen (gecertificeerd volgens FAR 25 of EASA CS 25). Het komt erop neer dat een waterlanding met een sterk beschadigde Boeing 747 nagenoeg geen kans van slagen heeft. Dit wordt duidelijk door het lezen en bekijken van de onderstaande informatie. Van de elf waterlandingen ging in alle elf gevallen de constructie verloren (Hull loss) en werd er slechts één landing als een ditching (noodlanding op het water) aangemerkt.

 

Een discussie over percentages vliegtuigen die veilig op het water zijn geland heeft met betrekking tot dit ongeval weinig zin, omdat de EL AL-Boeing zodanig beschadigd was dat het beneden een snelheid van ca 255 knopen (VMC(A) n-2 niet meer bestuurbaar was en bij een landingspoging op water of op land sowieso zou zijn gecrasht. 

EASA analysis of ditching events
Word – 123,8 KB 39 downloads
Transport water impact and ditching performance FAA AR 95/54
PDF – 3,5 MB 38 downloads
Review And Assessment Of Transport Category Airplane Ditching Standards And Requirements DOT FAA TC 14 8
PDF – 1,4 MB 51 downloads
Bijlage 3 Inventaris van de archieven Raad voor de Luchtvaart en BVOI 2 16 107
PDF – 1,1 MB 35 downloads

Documenten van de National Transport Safety Board vind u onder het hoofdstuk NTSB.

Risk of ground fatalities: het risico op slachtoffers op de grond bij een vliegtuigongeluk
PDF – 82,4 KB 28 downloads

Informatie over vliegtuigen die motoren hebben verloren, en hoe men hier bij het certificeren van nieuwe vliegtuigen mee om zou moeten gaan.